Helg på Hässleholms Hundcenter

31 01 2013

Det har varit en hund helg som har stärkt mig otroligt mycket! Ska se hur mycket tankar jag kan få fram 😉

Fredagen började med att Dennis Söderkvist höll teori för oss. Det nya var att han tränar med operant inlärning. Vi fick förklarat lite olika exempel där hunden kan lära sig bättre genom att själv hitta vägen dit.

På lördagen så var vi på Hässleholms Hundcenter för att börja träna. Mitt problem jag har med Bråka är starterna, hon intresserar sig för allt annat innan jag har lockat tillräckligt mycket på henne. När hon väl är i utgångsposition så jobbar hon kanon!
Så första övningen gick helt enkelt ut på att jag kopplade loss o sen gick tyst ut på planen, efter ett tag så kom Bråka lite förundrad över vad matte gjorde o tillslut satte hon sig i UP! Jag kastade iväg en godis o berömde o gick o ställde mig någon annan stans. Till slut så kom hon in nästan direkt!
Vi kollade även på krypet då det går lite fort, där ska jag lugna ner henne genom att klicka fram de små rörelserna istället. Sen blev det flera moment men jag fick inte ”tjata” på henne att komma in i starten. Insåg att jag har tjatat mycket på henne så nu måste Bråka komma in annars så börjar vi inte, så slut tjatat från min sida 😉
För de övriga var det väldigt intressant att se hur flera hundar som normalt är väldigt stirriga lugnade ner sig o man såg hur de koncentrera sig. Även de som normalt är väldigt lugna o försiktiga höjdes självförtroendet på enormt o de började vifta på svansen o visa glädje.
För de hundar som inte ville arbeta eller ignorerade sin förare blev det ”time-out”. Man gick helt enkelt lugnt o sansat bort till sidan o hade tråkigt en stund. Sen gick man tillbaka o gav hunden en ny chans att engagera sig. Väldigt bra då man slapp ta konflikter med hunden, du själv fick en paus att fundera ut varför det inte fungerade o när du var på planen så var det 100% engagemang!
Så tack för en trevlig helg!

På söndagen blev det åter igen till Hässleholms Hundcenter men med Matilda för att träna agility. Vi följde Mias råd med tre intensiva gånger sen paus. Wow vad bra det fungerade! Fick en enormt engagerad Bråka som jobbade för fullt. Dock fortfarande problem när det blir ”fel” o man måste gå tillbaka o göra om då hon gärna stressar upp sig. Men jag tycker att det ändå blev bättre o bättre.

Så nu är det bara kämpa på!


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar